Podpora inkluzivního vzdělávání
pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě

Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Číslo projektu CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_075/0016965


Projekt "Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě" se zabýval zvýšením kvality vzdělávání dětí a žáků na území sociálně vyloučených lokalit v Ostravě, prostřednictvím zvyšování kompetencí pedagogických a nepedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního vzdělávání, prostřednictvím předškolního vzdělávání ohrožených dětí, aktivitami k prevenci školní neúspěšnosti a personální podporou inkluzivního vzdělávání ve školách.


Projekt byl realizován od 1. 9. 2020 do 31. 12. 2023.


Do projektu bylo zapojeno celkem 10 organizací:

Rodinné a komunitní centrum Chaloupka z.s.

Mateřská škola Slezská Ostrava, Zámostní 31, příspěvková organizace

Mateřská škola Slezská Ostrava, Komerční 22 A, příspěvková organizace

Mateřská škola Slezská Ostrava, Požární 8, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava, Špálova 32, příspěvková organizace

Základní škola a mateřská škola Ostrava Svinov, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava - Vítkovice, Prokopa Velikého 37, příspěvková organizace

Základní škola a mateřská škola Ostrava - Zábřeh, Volgogradská 6B, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava - Jih, Volgogradská 4, příspěvková organizace

Magistrát města Ostravy


V rámci projektu byly realizovány tyto aktivity:

KA 1 Řízení projektu

KA 4 Předškolní vzdělávání

4.2. Rozvoj prosociálních, kognitivních a emočních dovedností u dětí v předškolním vzdělávání a výchově - ohrožené děti budou podpořeny prostřednictvím tzv. neformálního předškolního centra Chaloupka, jež má za cíl připravit děti ze znevýhodněného prostředí k začleňování do MŠ hlavního vzdělávacího proudu a současně také pomoci MŠ se začleňováním těchto dětí do vzdělávání (160 dětí).

4.11. Podpora hospitací a sdílení dobré praxe mezi pedagogickými i nepedagogickými pracovníky MŠ - prostřednictvím vzájemných návštěv mezi mateřskými školami s cílem výměny zkušeností pedagogických i nepedagogických pracovníků v oblasti vzdělávání dětí v heterogenních kolektivech tříd a začleňování dětí ze znevýhodněného prostředí do heterogenních kolektivů MŠ ve spolupráci s odbornými lektory a partnerem MMO. (40 ped. i nepedag. prac.).

KA 5 Prevence školní neúspěšnosti

5.1. Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem - v neformálním klubu RKC Chaloupka bude probíhat doučování s cílem dosahování školního úspěchu a s cílem zabránit jejich předčasnému odchodu ze vzdělání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. (30 žáků)

5.8. Workshopy pro rodiče zejména žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí o důležitosti vzdělání - aktivita s cílem navázaní spolupráce s rodinou a jejich osvěty o důležitosti vzdělávání. (60 rodičů)

KA 6 Personální podpora inkl. vzdělávání ve školách

6.1. Školní asistent - personální podpora školy - s cílem poskytnout dočasnou personální podporu - školního asistenta školám hl. vzdělávacího proudu zapojeným do projektu. Podaktivita umožňuje na určité období poskytnout větší podporu zejména žákům ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem, a dětem, u kterých je předpoklad, že budou ohroženy školním neúspěchem (8 školních asistentů)

Prostřednictvím uvedených aktivit došlo k:

- Posílení předškolní přípravy dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

- Zvýšení odborných kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního vzdělávání

- Prevenci školní neúspěšnosti žáků především ze SVL

- Vzniku strategické sítě pro sdílení dobré praxe v oblasti inkluzivního vzdělávání

- Zvýšení kompetencí rodičů dětí a žáků ze SVL především v oblasti vzdělávání

Podrobný popis realizovaných aktivit a jejich výsledky:

Aktivita 4.2 Rozvoj prosociálních, kognitivních a emočních dovedností u dětí v předškolním vzdělávání

Od října 2020 do konce roku 2022 probíhala v aktivita 4.2. Rozvoj prosociálních, kognitivních a emočních dovedností u dětí v předškolním vzdělávání. Cílem neformálního předškolního centra Chaloupka bylo podpořit nástup alespoň 160 dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a současně kulturně odlišného prostředí do MŠ, a také podpořit děti i rodiče v adaptačním období po nástupu těchto dětí do MŠ.

Neformální centrum spolupracovalo s partnerskými mateřskými školami, s jejichž spoluprací byli vytipováni klienti centra, zejména pak mladší sourozenci dětí, které již absolvují docházku do mateřských škol a je u nich předpoklad obtížného začlenění do třídního kolektivu a školních aktivit, a dále pak děti, které již do mateřské školy nastoupily, ale je pro ně obtížná adaptace a dodržování školního režimu
a povinností. Centrum také navštěvovaly děti z dopadové oblasti centra, které bylo umístěno v blízkosti vyloučené lokality Ostrava – "Zadní Přívoz". Kromě ohrožených dětí bylo centrum otevřeno také široké veřejnosti, která mohla participovat na aktivitách nebo jen využít volné hry v prostředí.

Děti ze socioekonomicky znevýhodněného a současně kulturně odlišného prostředí, které nastoupily do neformálního centra měly problémy zejména v řečových dovednostech, kdy často ve třech a více letech nemluvily vůbec. Dále se u nich často vyskytovaly obtíže s kognitivním vnímáním, soustředěním se
a vyjadřováním.

Aby si děti zvykaly na kolektiv, byly realizovány společné skupinové aktivity, při kterých byl naplňován inkluzivní prinicip. Kromě skupinových aktivit byly realizovány individuální intervence s odbornými specialisty (např. sociální pedagog, etoped, terapeut, apod.). Děti a jejich rodiče díky nim byli systematicky připravováni na nástup do tříd mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu.

Celkem bylo v neformálním předškolním centru podpořeno 234 dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a současně kulturně odlišného prostředí v oblasti prosociálních, kognitivních
a emočních dovednostech v předškolním vzdělávání. Plánovaný počet podpořených osob byl naplněn.
V prvním monitorovacím období bylo podpořeno 133 osob, v druhém monitorovacím období byl přírůstek podpořených osob 67, v dalším monitorovacím období 31, ve čtvrtém monitorovacím období 3 a v pátém 0 osob. Aktivita a navázaná multidisciplinární spolupráce významně pomohla navázání důvěry cílové skupiny ve formální vzdělávání a pomohla při adaptaci dětí do tříd hlavního vzdělávacího proudu.

Nositelem aktivity bylo Rodinné a komunitní centrum Chaloupka z.s., kde bylo realizováno Neformální předškolní centrum. Partnerské mateřské školy - Mateřská škola Slezská Ostrava, Zámostní 31, příspěvková organizace, Mateřská škola Slezská Ostrava, Komerční 22 A, příspěvková organizace, Mateřská škola Slezská Ostrava, Požární 8, příspěvková organizace, Mateřská škola Ostrava, Špálova 32, příspěvková organizace, Základní škola a mateřská škola Ostrava Svinov, příspěvková organizace, Mateřská škola Ostrava - Vítkovice, Prokopa Velikého 37, příspěvková organizace, Základní škola a mateřská škola Ostrava – Zábřeh, Volgogradská 6B, příspěvková organizace, Mateřská škola Ostrava - Jih, Volgogradská 4, příspěvková organizace - spolupracovaly při vytipovávání rodin ke spolupráci a při přechodu z neformálního vzdělávání do formálního vzdělávání v mateřských školách. Magistrát města Ostravy do aktivity vstupoval v rámci metodické podpory ve formě konzultací nastavených metod práce a přístupu k rodinám, zároveň poskytl statistiku o účasti dětí z dopadových oblastí projektu do povinného předškolního vzdělávání a tím pomohl vytipovat nejzásadnější oblasti pro nutnou intervenci.

Aktivita 4.11. Podpora hospitací a sdílení dobré praxe mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky MŠ

Od října 2020 do konce roku 2022 probíhaly hospitace a sdílení dobré praxe mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky MŠ. Cílem bylo zvyšování kvalifikace odborníků v přímé práci s dětmi v kontextu inkluzivního vzdělávání. V rámci aktivity bylo naplánováno celkem 16 Open space setkání, 4 tematická setkání,1 dvoudenní setkání, celkem tedy 21 setkání pro získání zkušeností a vytvoření sítě pro sdílení dobré praxe v oblasti vzdělávání dětí v heterogenních kolektivech tříd a začleňování dětí ze znevýhodněného prostředí do heterogenních kolektivů mateřských škol. Plánovaný počet podpořených osob byl 40.Proběhla Open space setkání pro sdílení praxe a tematická setkání pro podrobnější rozebrání konkrétní problematiky z praxe. Získané podněty, tipy, zkušenosti a techniky pak pracovníci převáděli do svých pracovních životů. Součástí Open space byly také hospitace v jednotlivých partnerských MŠ. V rámci koronavirových opatření byl harmonogram částečně upraven pro realizaci v období méně striktních vládních nařízení, některá setkání proběhla online. Závěrem projektu proběhlo dvoudenní setkání aktérů sdílení dobré praxe za vzniku podpůrné sítě sdílené praxe v oblasti inkluzivního přístupu a vzdělávání dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí v Ostravě, s cílem podpory inkluzivního prostředí v mateřských školách v dopadových oblastech. Toto setkání záměrně proběhlo jako pobytové a mimo obvyklé prostředí pracovníků tak, aby bylo aktérům poskytnuto bezpečné prostředí pro otevření citlivých témat (např. syndrom vyhoření apod.) a upevnění spolupracující proinkluzivní sítě sdílené praxe.

Konkrétní zaměření jednotlivých setkání uvádíme níže. Na každé setkání byli zváni všichni partneři projektu.

• Open Space setkání pro sdílení kazuistik dne 20. 10. 2020

• Open Space setkání na téma "Příklady dobré praxe podpory předškolních dětí" dne 22.-23. 3. 2021

• Tematické setkání na téma "Výzvy práce s dětmi a rodiči ze sociálně vyloučených lokalit" dne 9. 4. 2021

• Tematického setkání na téma "Syndrom CAN" dne 6. 5. 2021

• Open Space setkání na téma "Metodická podpora práce s dětmi s poruchami chování bez diagnózy" dne 8. 6. 2021

• Open Space setkání na téma "Školní zralost" dne 14. 9. 2021

• Open Space setkání na téma "Narušená komunikační schopnost u dětí" dne 23. 11. 2021

• Open Space setkání na téma "Poruchy chování bez diagnózy" dne 24. 2. 2022

• Tematické setkání na téma "Úvod do nelátkových závislostí" dne 4. 3. 2022

• Open Space setkání na téma "Komunikace s rodičem" dne 24. 3. 2022

• Open Space setkání na téma "Rozvoj poznávání kognitivních funkcí v předškolním věku dne 5. 4. 2022

• Open Space setkání na téma "Potřeby dětí ze SVL" dne 24. 5. 2022

• Open Space setkání na téma "Attachment – výchova a výchovné postoje" dne 15. 6. 2022

• Open Space setkání na téma "Výchovně vzdělávací přístupy" dne 29. 9. 2022

• Dvoudenní setkání aktérů sdílení dobré praxe dne 22.-23. 9. 2022

• Open Space setkání na téma "Typologie osobností u dítěte" dne 13. 10. 2022

• Open Space setkání na téma "Dítě ve střídavé péči" dne 27. 10. 2022

• Tematické setkání na téma "Neklidné dítě ve třídě" dne 18. 11. 2022

• Open Space setkání na téma "Střet výchovně vzdělávacích přístupů a možná řešení" dne 11. 11. 2022

• Open Space setkání na téma "Psychohygiena" dne 2. 12. 2022

• Záverečné Open Space setkání dne 16. 12. 2022

Proběhlo 16 Open Space setkání, 4 Tematická setkání a 1 dvoudenní setkání aktérů sdílení dobré praxe, celkem tedy 21 setkání pro získání zkušeností a vytvoření sítě pro sdílení dobré praxe v oblasti vzdělávání dětí v heterogenních kolektivech tříd a začleňování dětí ze znevýhodněného prostředí do heterogenních kolektivů mateřských škol. Aktivita byla tedy obsahově naplněna.

Celkem bylo podpořeno 49 osob ze zástupců partnerských mateřských škol, Rodinného a komunitního centra a Magistrátu města Ostravy. Plánovaný počet podpořených osob byl naplněn.

Aktivita 5.1. Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem

Doučování probíhalo od září 2020 do prosince 2022 zejména v neformálním klubu Chaloupka, nositelem aktivity je tedy Rodinné a komunitní centrum Chaloupka. Magistrát města Ostravy vstupoval do aktivity jako metodický konzultant, aktivita navazuje na strategické cíle města. Doučující pracovali jak přímo s doučovanými žáky, tak i s jejich rodiči a s aktéry škol, které žáci navštěvovali. Spolupráce probíhala zejména s těmito školami:

Základní škola logopedická, Paskovská 65/92, Ostrava – Hrabůvka

Církevní základní škola Přemysla Pittra, Jungmannova 3, Ostrava – Přívoz

Základní škola, Dětská 915, Ostrava – Poruba

Základní škola, Komenského 13, Ostrava – Poruba

Základní škola Ostrava – Radvanice, Newtonova 22

Základní škola, Bohumínská 72, Ostrava – Slezská Ostrava

Základní škola, Klogova 27, Ostrava – Hrabůvka

Základní škola J. Šoupala 1069, Ostrava – Poruba

Základní škola Gebauerova 8, Moravská Ostrava

Základní škola Nádražní 117, Moravská Ostrava

Základní škola Chrustova 24, Ostrava – Slezská Ostrava

Základní škola Mitušova 1506/16, Ostrava – Hrabůvka

V rámci aktivity bylo v plánu podpořit alespoň 30 žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí v dosahování školního úspěchu a k prevenci předčasného odchodu ze vzdělávání.

V průběhu projektu bylo zaznamenáno několik zlepšení, pozitivní zpětné vazby ze strany škol a také úspěšně absolvované reparáty. Doučování probíhalo alespoň 2 hodiny týdně u každého žáka. Doučování bylo přizpůsobeno vládním nařízením v období koronavirové pandemie. Aktivitou bylo podpořeno celkem 35 žáků ohrožených školním neúspěchem, došlo tedy k naplnění plánovaného počtu podpořených osob.

Aktivita 5.8. Workshopy pro rodiče zejména žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí

Plánovanými výstupy aktivity bylo podpořit alespoň 60 rodičů žáků ze SVL prostřednictvím 24 workshopů. Od září 2020 do prosince 2022 se zrealizovalo celkem 24 workshopů o důležitosti vzdělávání pro rodiče dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí. Jednalo se o osvětové, vzdělávací a praktické návodné aktivity pro rodičovskou veřejnost sloužící k rozšíření jejího povědomí o důležitosti vzdělávání z hlediska úspěšnosti a uplatnění dětí v navazujícím studiu či na trhu práce. Nositelem aktivity bylo Rodinné a komunitní centrum Chaloupka, Magistrát města Ostravy vstupoval do aktivity metodicky.

Témata workshopů.:

• Rozpočet domácnosti

• Kyberšikana a její vliv na úspěšné vzdělávání

• Jak se učit v kyberprostoru a jak se vyhnout kyberšikaně

• Jak se s dětmi učit a jak vědomosti využít

• Náhrada - individuální konzultace

• Jak motivovat děti ke vzdělání

• Školní zralost - jak připravit děti na vstup do školy

• Jak řešit patologické jevy ve škole

• Jak připravit děti na vstup do školy

• Jak se průběžně učit přes prázdniny

• Jak motivovat děti k učení a jak se s nimi připravovat do školy

• Problematika vztahů mezi učiteli, žáky a rodiči

• Puberta a adolescence - dospívání v kontextu vzdělávání

• Kariéra a vzdělávání - jak s dětmi hovořit o budoucím vzdělávání

• Problémové situace ve škole a jak je řešit

• Rutina přípravy do školy - jak funguje a jak ji zavést

• Jak se s dětmi připravovat do školy, efektivní učení

• Finanční gramotnost

• Jak připravit děti na zápis do škol

• Dítě raného věku - vývojová psychologie

• Konec školního roku - uzavření, hodnocení a další motivace

• Denní režim školáka

• Nemoci a škola

• Hranice ve výchově – proč jsou důležité a jak je udržet

Témata byla v průběhu realizace konkretizována na základě specifických potřeb jednotlivých doučovaných žáků a jejich rodin (v návaznosti na doučování) a kolektivů rodičů a na základě zaměření daného lektora. Harmonogram byl v důsledku pandemie a s tím související nemocnosti lektorů mírně upraven, v jednom případě došlo k náhradě za workshop ve formě individuální konzultace. Celkem bylo v rámci 24 workshopů pro rodiče podpořeno 69 osob. Aktivita byla tedy naplněna jak obsahově, tak počtem podpořených osob.

Aktivita 6. Personální podpora inkluzivního vzdělávání ve školách (včetně školních družin a školních klubů) a školských poradenských zařízeních

Od září 2020 do konce roku 2022 působili v 8 mateřských školách v dosahu vyloučených lokalit v Ostravě školní asistenti. Konkrétně školní asistenti působili v těchto mateřských školách:

Mateřská škola Slezská Ostrava, Zámostní 31, příspěvková organizace

Mateřská škola Slezská Ostrava, Komerční 22 A, příspěvková organizace

Mateřská škola Slezská Ostrava, Požární 8, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava, Špálova 32, příspěvková organizace

Základní škola a mateřská škola Ostrava Svinov, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava - Vítkovice, Prokopa Velikého 37, příspěvková organizace

Základní škola a mateřská škola Ostrava - Zábřeh, Volgogradská 6B, příspěvková organizace

Mateřská škola Ostrava - Jih, Volgogradská 4, příspěvková organizace

Každá mateřská škola využívala 1 pracovní úvazek po celou dobu projektu. Školní asistent poskytoval základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající např. v pomoci s organizací času, s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi, podporu při přípravě na školní práci. Školní asistent v mateřských školách zprostředkovával komunikaci s komunitou, rodinou a školu a zajišťoval přenos informací mezi školou a rodinou. Asistent pomáhal v průběhu projektu v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Asistent pomáhal v zajišťování výjezdů školy, s organizační podporou pedagogických pracovníků, asistenti poskytovali přímou nepedagogickou podporu dětem v předškolním vzdělávání spočívající např. v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo školském zařízení, nebo při akcích školy, při oblékání, stravování apod. Kromě přímé práce s dětmi školní asistenti také pomáhali pedagogickým pracovníkům s administrativními činnostmi. Školní asistenti také úzce spolupracovali s Neformálním předškolním centrem Chaloupka. Školní asistenti také pracovali na zvyšování svých kompetencí v rámci hospitací a sdílení dobré praxe. Získané dovednosti pak ověřovali v praxi v přímé práci s dětmi.

Celkem školní asistenti podpořili 234 dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného a zároveň kulturně odlišného prostředí, přičemž v rámci aktivity bylo v plánu podpořit alespoň 210 osob. Konkrétně asistenti v jednotlivých mateřských školách podpořili 33 osob v MŠ Komerční, 60 osob v MŠ Špálova, 23 osob v MŠ Volgogradská 4, 43 osob v MŠ Zámostní, 24 osob v MŠ Prokopa Velikého ve Vítkovicích, 20 osob v MŠ Volgogradská 6B, 6 osob v MŠ Svinov a 26 osob v MŠ Požární.

Znalosti, zkušenosti a postoje, které byly v důsledku projektu získány:

V rámci aktivit získali aktéři inkluzivního vzdělávání nové metody a ověřené techniky při navazování důvěry s cílovou skupinou. Došlo k významnému rozvoji komunikace v jednotlivých vyloučených lokalitách s aktéry vzdělávání. Díky multidisciplinární spolupráci došlo k rozvoji komplexní práce s vyloučenými rodinami v oblasti inkluzivního vzdělávání. V rámci projektu se systematicky pracovalo na zlepšení vnímání vzdělávání a vzdělávacích institucích vyloučených rodin. Neformální centrum připravilo několik dětí na formální vzdělávání a pomohlo při adaptačním procesu v mateřských školách. V mateřských školách pomohli školní asistenti při začleňování ohrožených a vyloučených dětí do třídních kolektivů, kde by se sami jen těžko prosadili a hrozilo by následné selhání a předčasný odchod ze vzdělávání a tím i potencionální selhání na trhu práce. Kromě předškolních dětí se projekt zaměřil také na ohrožené školní děti, které byly doučovány a připravovány na reparáty, které byly také úspěšně absolvovány. Magistrát města Ostravy v průběhu projektu poskytoval systematickou metodickou podporu a statistické zjištěné údaje, které pomohly lépe se orientovat v lokální problematice inkluzivního vzdělávání a aktéři Magistrátu města Ostravy se osobně setkávali se školními asistenty, kteří prezentovali kazuistiky ze své praxe, takže zástupci MMO získali reálný vhled na inkluzivní vzdělávání v Ostravě.

Problémy, překážky a nedostatky projektu:

V rámci projektu se někteří aktéři inkluzivního vzdělávání potýkali s problémy při navazování důvěry ohrožených rodin ve vyloučených lokalitách v rámci terénní práce a šetření. V návaznosti na tyto problémy proběhly vzdělávací aktivitya sdílení dobré (i špatné) praxe, díky čemuž se postupnými kroky podařilo navázat spolupráci s rodinami a postupně také změnit jejich nedůvěřivý postoj vůči vzdělávacímu systému. V průběhu realizace na projekt dolehla také koronavirová krize, kdy v určitých obdobích bylo velmi obtížné nepřerušit spolupráci a zachovat navázanou spolupráci s rodinami. Vzájemnou spoluprací všech partnerů však došlo k sestavení náhradních aktivit, zachovaly plynulost projektu a stálý kontakt s rodinami. Problematické je také ukončení projektu bez další návaznosti, kdy dále nemohlo pokračovat neformální předškolní centrum, které na sebe již mělo navázané spolupracující rodiny. Stejně tak řada mateřských škol musela upustit od pozice školního asistenta, přestože by naopak potřebovali více pracovních úvazků k personální nepedagogické podpoře, aby nedocházelo k selhávání ohrožených dětí již v předškolním vzdělávání. Doučování žáků muselo být také značně omezeno, avšak v omezené míře pokračuje na základě jiných zdrojů financování. 

Indikátory:

  • 51 715 Počet dětí a žáků Romů začleněných do vzdělávání
    Cílová hodnota 240 Dosažená hodnota 263

  • 50 501 Počet podpůrných personálních opatření ve školách
    Cílová hodnota 18,667 Dosažená hodnota 18,567

  • 54 901 Počet regionálních systémů
    Cílová hodnota 1 Dosažená hodnota 1

  • 51 601 Počet nízkoprahových center předškolního vzdělávání a práce s rodinou
    Cílová hodnota 1 Dosažená hodnota 1

  • 50 810 Počet organizací, které byly ovlivněny systémovou intervencí
    Cílová hodnota 10 Dosažená hodnota 10

Publicita:

Prostory realizace projektu byly opatřeny plakátem A3 s povinnými prvky publicity dle pravidel OP VVV. Projekt a jeho aktivity je prezentován na webových stránkách https://inkluzevostrave.webnode.cz/, veškeré propagační materiály byly opatřeny prvky povinné publicity OP VVV, prostory pro realizaci byly po celou dobu projektu označeny plakátem A3 a informací o spolufinancování Evropskou unií.

Horizontální principy:

  • Rovné příležitosti mužů a žen

V rámci aktivit byly po celou dobu projektu podporovány jak ženy, tak muži cílových skupin. Další participanti projektu byli taktéž vybírání bez ohledu na pohlaví. V projektu byl naplňován princip rovné příležitosti mužů a žen.

  • Rovné příležitosti a nediskriminace

V projektu byli podporováni Romové ze sociálně vyloučeného prostředí. Cílená podpora směřovala zejména na znevýhodněné děti, které byly podporovány v tzv. neformálním předškolním centru prostřednictvím odborných specialistů, kteří jim pomáhali s přípravou na začleňování do MŠ hlavního vzdělávacího proudu a do vzdělávání.

Romové ohrožení předčasným odchodem ze vzdělávání byli také cíleně podporováni v Neformálním klubu Chaloupka prostřednictvím doučování. Současně se pracovalo s rodiči těchto dětí, kdy byla realizována osvětová činnost v oblasti důležitosti vzdělávání formou workshopů.

V partnerských MŠ probíhala cílená podpora dětí/žáků Romů, kteří byli prostřednictvím individuální práce školních asistentů začleňování do třídních kolektivů.

Horizontální princip Rovné příležitosti a nediskriminace byl projektem tedy cíleně a systematicky naplňován, prostřednictvím projektu došlo ke zlepšení situace osob ze sociálně vyloučených lokalit, osob z nevyhovujícího socioekonomického prostředí, zejména Romů, kteří jsou ohroženi nebo již jsou sociálně vyloučení.

  • Udržitelný rozvoj (environmentální indikátory)

Projekt byl po celou dobu realizován bez významného ohrožení životního prostředí, snaha o minimalizaci plýtvání kancelářskými potřebami, minimalizace tisku, cestování autem plánováno tak, aby se v rámci jedné cesty navštívilo několik stanovišť.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky